یکشنبه ۳۰ آبان ۰۰ ۱۵:۲۹ ۱۲ بازديد
داور جشنواره موسيقي جوان:
نوجوانان زير ۱۸ سال در جشنواره موسيقي جوان درخشانتر ظاهر شدند
تهران- ايرنا- داور گيتار پانزدهمين جشنواره ملي موسيقي جوان، گفت: نوجوانان زير ۱۸ سال فعاليت خوبي در جشنواره موسيقي جوان دارند و امسال ۸۰ نفر در گروه الفِ نوازندگي گيتار شركت كردند.
به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا از پانزدهمين جشنواره ملي موسيقي، سيمون آيوازيان درباره شركتكنندگان گروههاي سني مختلف جشنواره موسيقي جوان، گروه سني الف را بهتر از ۲ گروه ديگر دانست و اظهار داشت: نوجوانان زير ۱۸ سال فعاليت خوبي در جشنواره دارند اما كيفيت كار آنها در مجموع زياد بالا نبود يا اگر بخواهم دقيقتر بگويم با استعدادهاي حيرتانگيز در اين دوره از جشنواره مواجه نشديم.
اين داور درباره وضعيت گروههاي سني ب و ج نيز توضيح داد: گروه ب ضعيفتر بود و در گروه ج به زحمت توانستيم از بين ۱۰ نفر، سه نفر را انتخاب كنيم. هميشه در گروه ج علاقه مندان كمتري به جشنواره داريم.
اين نوازنده گيتار، سطح كيفي گروههاي شركتكننده را با سال قبل مقايسه كرد و گفت: سال گذشته گروه الف خوب بود، گروه ب متوسط و شايد كمي بهتر از امسال ظاهر شده بودند. گروه ج نه تنها تعداد قابل توجهي شركتكننده نداشت بلكه كيفيت آثارشان هم خاص نبود. داوران از گروه هاي سني بالاتر انتظار بيشتري دارند.
به گفته سيمون آيوازيان، امسال ۸۰ نفر در گروه الفِ نوازندگي گيتار شركت كردند كه در مقايسه با سالهاي گذشته افزايش دارد و ركورد اين سالها به لحاظ تعداد شركتكننده شكسته شد. او در اين باره، گفت: در تمام سالهايي كه داور جشنواره بودهام، گروه الف رشد بيشتري داشت.
آيوازيان، مهمترين ملاك و معيار داوري آثار جشنواره را قطعات انتخابي دانست و در اين باره توضيح داد: روي اجراي قطعات اجباري و تمريني نظر ندادم، چون براي من معيار نيستند بلكه معيار، سنجش همان قطعه انتخابي است. در تجربيات چند دهه آموزش و داوري آثار به اين نتيجه رسيدهام كه قطعات انتخابي بهتر ميتوانند ميزان تبحر و تسلط نوازندهها را نشان بدهند.
اين مدارس گيتار اضافه كرد: وقتي كسي قطعهاي را به عنوان قطعه انتخابي در نظر ميگيرد يعني نسبت به آن قطعه مدعي است، سالها تمرين كرده و ميتواند اجراي موفقي داشته باشد اما وقتي كيفيت اجراي قطعه انتخابي بالا نباشد، يعني به اندازه كافي در كارش تسلط ندارد. بنابراين، قطعه انتخابي، معيار سنجش تواناييهاي افراد است.
نوجوانان زير ۱۸ سال در جشنواره موسيقي جوان درخشانتر ظاهر شدند
تاثير كرونا بر شركت كنندگان جشنواره موسيقي
آيوازيان درباره تاثير كرونا بر كار شركتكنندگان در جشنواره، اظهار داشت: كرونا تاثيري روي كيفيت كار شركتكنندگان نداشت چون وقتي افراد در خانه هستند، قطعات را راحتتر و بدون استرس اجرا ميكنند اما سالهاي قبل براي انتخاب بايد جلوي داوران و روي صحنه اجرا ميكردند. امسال همه اين مراحل آنلاين انجام شد و كار شركتكنندگان از هميشه آسانتر بود.
وي درباره نقش و تاثيرگذاري جشنوار ملي موسيقي جوان در وضعيت موسيقي كشور، بيان كرد: جشنواره بسيار مفيد است و ما هميشه روي نيرويي كه تازه شروع كرده و در حال كار كردن است، بيشتر حساب ميكنيم تا كسي كه خودش را خيلي خوب ميداند. بنابراين باعث خوشحالي است كه تعداد شركتكنندگان گروه الف تا اين اندازه زياد شده است.
اين مدرس ساز گيتار توضيح داد: شرايط آموزش موسيقي چندان اميدواركننده نبود و بعد از شيوع ويروس كرونا شرايط بدتر شد چون آموزشهاي آنلاين جايگزين شدند كه من به اين شيوه تدريس اعتقادي ندارم.
به گزارش ايرنا، دبيرخانه جشنواره پس از پايان كار هيأتهاي تخصصي داوري مرحله مقدماتي و بررسي هزار و ۵۳۰ اثر ارسالي در ۲ بخش موسيقي دستگاهي و موسيقي كلاسيك، اسامي ۴۳۱ نفر را براي راه يابي به مرحله نهايي اعلام كرد و در نهايت هزار و ۱۲۰ نوازنده و خواننده به مرحله نهايي راه يافتند.
بهترین آموزشگاه های موسیقی تهران
انتخاب این که کدام آموزشگاه موسیقی برای من یا فرزندم مناسب تر است در واقع کار آسانی نیست. معیارهای متعددی برای انتخاب برتری آموزشگاه موسیقی وجود دارند و باید ببینید که کدامیک برای شما مهم تر هستند؟ در این پست ما با توجه به تجارب شخصی خود و دوستانی که کلاس های متعددی شرکت کرده اند، با توجه به امتیازاتی که هنرآموزان به آموزشگاه های خود داده اند و سرچ های اینترنتی، سه تا از آموزشگاه های موسیقی را در تهران به شما معرفی می کنیم.
معیارهای انتخاب ما چه بوده؟